Gør dig selv en tjeneste og få skabt nogle gode bogføringsvaner. Det gør det nemmere for dig selv – og nemmere for din revisor, når regnskabet skal afsluttes.

 

Den daglige bogføring er måske ikke det, du glæder dig allermest til. Men du kan gøre opgaven lidt rarere, hvis du har en god rutine omkring det. Vi har samlet en række gode råd, som måske gør bogføringen lidt mere behagelig.

 

  1. Hvem gør hvad?

Det kan være, at du har en bogholder til at tage dig af din bogføring. Så skal du måske primært aflevere bilag og åbne og lukke en kasse. Er det tilfældet, så er det vigtigste, at I har klare aftaler om, hvordan bilagene skal afleveres, hvordan du skal skrive på dem, og hvornår bogholderen får bilagene.

Men det kan også være, at det er dig selv, der står for den daglige bogføring, og du så har en revisor tilknyttet, som eksempelvis hjælper med indberetning af moms, udarbejdelse af regnskabet og gennemgang af samme. Også her er klare aftaler vigtigt, for så sparer du din egen og revisors tid – og dermed også penge.

 

  1. Brug et professionelt program

Er det dig selv, der har fingrene i bilagene, så vil du sikkert også opleve, at der er fordele ved at vælge et program at arbejde i. Det kan være e-conomic, Hairtools, Admind eller nogle af de andre løsninger, der er på markedet.

Programmerne er prisbillige, og det er nemt for både dig og din revisor at tilgå dit regnskab, da det ligger online.

 

  1. Hav styr på bilagene

De fleste selvstændige har vist prøvet at stå og mangle bilag op til moms eller regnskab – eller blot i det daglige. Du gør dig selv en stor tjeneste, hvis du har en rutine med dine bilag. Vælg et fast sted, hvor de altid ligger, så du også vender dig selv og eventuelle medarbejdere til, at det er der – og kun der – at bilagene skal ligge. Hav fx en mappe til bilag og en mappe til andre dokumenter, som også skal opbevares – eller scan dine bilag fx med telefonen og hav det hele liggende online.

  • Hvor opbevarer du dine bilag?
  • Husker du at datosortere?
  • Husker du at skrive bagpå?

 

  1. Saml sammen og sæt en dag af

Skal du bogføre hver eneste dag, kan det hurtigt komme til at være en sur pligt – og du kommer måske også til at bruge for meget tid, fordi du skal ind og ud af systemerne dagligt. Vælg i stedet en dag om måneden eller hver 14. dag, som er din ”bogføringsdag”.

Start med at trække dine posteringer fra din bankkonto og brug dem til at afstemme dit bogholderi. Match de forskellige poster med de rette bilag – og husk at få noteret bilagsnumre på bilagene, hvis de ikke ligger automatisk nummereret i systemet.

 

  1. Stemmer banken?

Når du har hentet dine posteringer ind fra banken, er det allerførste, du skal gøre at tjekke, om ”banken” stemmer – altså saldoen i banken med saldoen i dit bogføringsprogram. For er det ikke tilfældet, så har du et skævt udgangspunkt, som bør rettes. Kan du ikke selv, så spørg evt. din revisor om hjælp.

 

  1. Skriv tekster, du kan forstå

Når du konterer de forskellige poster, så gør dig umage med at skrive posteringstekster, som giver mening. Er der en indbetaling til pension, så skriv fx ”pensionsindbetaling” osv. Det gør det meget nemmere for dig fremadrettet – og med nogle af de nyere systemer kan systemet efter nogle gange selv genkende de forskellige posteringer og kommer selv med forslag til kontering. Det gør også dit arbejde nemmere og mere effektivt.

Husk også at tjekke, om posteringerne står rigtigt i forhold til debet og kredit – altså er det udgifter eller er det indtægter.

 

  1. Hav en ”analysekonto”

De fleste af os oplever, at der pludselig er nogle posteringer, som vi ikke kan finde bilag på og som heller ikke har en posteringstekst, som gør, at det er til at identificere udgiften.

Derfor skal du have en ”analyse-konto”, som du kan kontere disse til – og så kan du evt. spørge din revisor om hjælp.

 

Bonustip: Gør det lidt hyggeligt

For de fleste selvstændige er bogføring en pligt, der skal overstås. Men hvis du beslutter dig til at gøre det lidt hyggeligt, så kan det faktisk være nogle rare timer, hvor du fokuserer på din virksomhed og dens økonomi. Skab lidt ro omkring dig, bryg en kop frisk kaffe eller lav noget dejlig the og få det bedste ud af det.