Fem ting du kan lære af dit årsregnskab . - Frisørrevisor .

Årsregnskabet er mere end tal på et papir. Det er også et arbejdsredskab, som du kan lære en masse af, hvis du ved hvordan.

En gang om året stikker du sikkert forbi din revisor til en gennemgang af det seneste årsregnskab. Du ved helt sikkert, at du skal kigge på årets resultat, men årsregnskabet kan faktisk fungere som et rigtigt godt arbejdspapir, du kan lære en masse af.

FrisørRevisor har samlet fem ting, du kan lære af dit regnskab her, og din lokale FrisørRevisor er naturligvis klar til et møde, hvor I snakker om tallene.

Årets resultat

Kort sagt: Tjener virksomheden penge? Når du kigger på årets resultat, kan du se, om virksomheden tjener penge. Og uden at lyde grådig eller pengegrisk, så er det altså det vigtigste for en virksomhed at tjene penge.

Så derfor er det naturligvis det første sted, man kigger. Og tjener virksomheden ikke penge, skal man for alvor til at se på nogle af de andre poster, vi kommer ind på herunder.

Årets vareforbrug

Man kan sjældent ”spare sig til succes”, men derfor kan det alligevel godt betale sig at se kritisk på sine udgifter. En af de større poster i regnskabet er vareforbrug, da det er her, der blandt andet ligger plejeprodukter, farver mv.

Det kan give rigtig god mening at se på sit vareforbrug, hvor der kan være penge at hente ved enten at optimere aftaler, bruge mindre, skifte leverandør eller på anden vis få udgiften ned.

Frisørbranchen har sine egne norm-tal, som man kan holde sit vareforbrug op imod. Det kan din revisor i deltaljer hjælpe dig med at finde ud af.

Personale – og lokaleomkostninger

Det er dyrt at have ansatte. De skal have løn, feriepenge, uddannelse med videre. Men er salonen en større en af slagsen, kan man som frisørmester ikke klare sig alene, og så er gode ansatte guld værd. Når man kigger på sit årsregnskab, skal man se på, om personalet tjener sin løn hjem (og mere til), eller om det er dig som mester, der knokler ekstra hårdt.

I frisørbranchen er det godt at kende nøgletallene, så du ved, om du ”får nok ud af” dine medarbejdere. Det kan din revisor hjælpe dig med at finde ud af. Personaleomkostninger må sjældent overstige 45 pct. af omsætningen, men igen er det bedste råd at tage revisoren med på råd og kigge på tallene.

På samme måde giver det også mening at kigge på omkostningerne til lokale. Bor I billigt eller dyrt? Er der nogle fordele ved placeringen, som måske opvejer en lidt dyr husleje? Eller kan det betale sig at flytte i noget billigere? Her ser man typisk på lokaleomkostningernes procentvise del af omsætningen.

Udgifter til markedsføring og salg

Alle er klar over, at en virksomhed har nogle omkostninger til salg og markedsføring. Om det er deltagelse i salgsfremmende netværk, penge til annoncering i lokalavisen eller måske en form for online annoncer på Facebook eller andre sociale medier.

Men husker du at kigge på din ROI – altså Return on Investment – hvad får du for pengene, hvad virker og hvad virker ikke? Det er en god hjælp, når du fremover skal vurdere, hvad du vil bruge dine penge på.

Private hævninger kontra hvad er der tjent

Du skal selvfølgelig have løn, for du har brug for noget at leve af i hverdagen. Men kommer du til at hæve lidt for meget til dig selv, skaber det en ubalance mellem din løn og virksomhedens indtjening. Det er meget vigtigt, at der altid er balance mellem virksomhedens indtjening og det beløb, som du hæver ud til privatforbrug.

Det er også noget af det, din revisor typisk vil kigge på, så han eller hun kan hjælpe dig med at finde det rette beløb.

FrisørRevisor kan hjælpe dig med nøgletal for din branche, så du ved, om der er nogle udgifter og omkostninger, du skal skrue op eller ned for.

Besøg www.frisorrevisor.dk  for at finde din nærmeste FrisørRevisor.

NB. Dette indlæg kan indeholde takster og info om regler, der er blevet ændret siden udgivelsen. Kontakt din FrisørRevisor, så du er sikker på, at du altid får den mest opdaterede viden.