Gør du det rigtige i din salon? Få styr på de mange opgaver.

Hvornår har du sidst kastet et kritisk øje på din forretning? På de mange opgaver, som skal løses? Det kan være godt givet ud at bruge tid på det.

Du skal vaske hår, klippe og farve, feje gulv og tage telefonen. Du skal bogføre, markedsføre og udvikle din forretning – og en hel masse andet.

Som selvstændig frisør har du en række opgaver, som skal løses mere eller mindre hver eneste dag. Så i denne artikel vil vi gerne udfordre dig på, om du gør det rigtige? Eller gør du bare det, ”du plejer”?

I USA siger man ”you cant get rich doing 20 dollar an hour jobs”, og den tankegang skal du også have. Som indehaver – måske med ansatte – er din tid meget værd, og du er nødt til at se på, om du udnytter din tid mest fornuftigt og økonomisk. Det kan være en løsning at uddelegere en del af dine opgaver til dit personale eller til andre.

– Man kan måske godt sige, at det ikke er os som FrisørRevisorer, der skal blande os i din daglige drift, og det er da også helt rigtigt, at vi ikke kan træffe beslutningerne for dig. Men vi vil det bedste for din forretning, og der kan det altså være en sund beslutning at se lidt kritisk på de opgaver, du løser. Din tid er værdifuld og skal derfor bruges rigtigt, siger Karin Astrup.

Kom i gang

Men hvordan gør du det så – hvis du vil arbejde med at uddelegere en del af dine opgaver?

Første skridt er at få identificeret alle dine opgaver og dele dem ind i fire kategorier:

  1. Opgaver du selv skal løse (ledelse, fyre og hyre, strategi, økonomi mv.)
  2. Opgaver som kan delegeres (markedsføring, behandlinger, bogføring mv.)
  3. Opgaver som skal delegeres (feje gulv, servere kaffe, vaske hår mv.)
  4. Opgaver som skal fjernes (rutineopgaver, som måske gav mening en gang mv.)

Nu har du fået set på, hvilke opgaver der skal løses  – og hvilke du skal løse. Resten af opgaverne kan du så begynde at uddelegere – måske i det små til en begyndelse.

Få sparring

Det kan for de fleste være svært at uddelegere, men det kan sagtens gøres på en måde, så både du og dine medarbejdere vinder ved det.

– Mange vil nødig være en ”skrap boss”, som kommanderer de ansatte rundt. Men det behøver du slet ikke være for at uddelegere. Dit personale vil sætte pris på at få ansvar for nogle områder, så de også kan vokse med deres opgaver, siger Karin Astrup.

Er det svært at komme i gang med at uddelegere dine opgaver, så tag evt. en sparringstime med din FrisørRevisor. Han/hun kender branchen og kan hjælpe dig med at sætte spot på, hvad du kan begynde med at uddelegere

– Men begynd med at kigge på de fire skridt i faktaboksen herunder. Så er du i gang med at vænne både dig selv og dine ansatte til tankegangen, siger Karin Astrup.

FAKTABOKS

Sådan uddelegerer du i fire overskuelige skridt.

  • Hvad skal gøres?
  • Hvem er ansvarlig for det?
  • Hvordan skal opgaves udføres?
  • Hvad er deadline?

Inspiration hentet fra bogen ”Planlæg bedre – få mere tid” af Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus bekker Jensen.

NB. Dette indlæg kan indeholde takster og info om regler, der er blevet ændret siden udgivelsen. Kontakt din FrisørRevisor, så du er sikker på, at du altid får den mest opdaterede viden.