Har du fået Swipp? Læs mere om den smarte betalingsløsning.

Du bruger det sikkert selv – Swipp og Mobilepay – for det er nemt og bekvemt for både afsender og modtager. Men har du betalingsløsningen i din salon?

Mobilepay er blevet kåret til årets ord i 2014, og det er der en god grund til.

De nye betalingsmuligheder Mobilepay og Swipp har for alvor holdt deres indtog i året, der netop er gået, og alene Mobilepay har 1,8 millioner brugere.

For dig som frisør betyder det en ny mulighed for at modtage betaling for dine varer og ydelser, og den mulighed mener vi som FrisørRevisorer, at du skal tage alvorligt.

”Ved at få de nye betalingsløsninger viser man som frisør, at man er med fremme og ved, hvad der rører sig,” siger FrisørRevisor Kent Olesen, fra Dansk Revision i Esbjerg.

Både Swipp, som de fleste danske pengeinstitutter benytter, og Mobilepay, som er Danske Banks løsning, fås i en erhvervsversion, og det er naturligvis den, man som frisør skal kigge nærmere på.

”Det er både unge og ældre i dag, der har en smartphone, og vi vil jo gerne gøre det så nemt som muligt for vores kunder at betale, og der tror vi på de mobile betalingsløsninger.”

Hvad er det?

Kender du ikke Swipp eller Mobilepay kan det kort forklares som en betaling, der foregår via telefonen – du kan altså overføre penge fra den ene bankkonto til den anden bankkonto via mobiltelefonen – næsten ligeså nemt, som når du sender en sms. Du har naturligvis en kode, som du indtaster, når du skal sende penge, så du beviser, at ”du er dig”.

Man skal oprettes som enten privatbruger eller erhvervskunde, og det skal modparten også være, og så kan man sende penge til hinanden. Pengene går direkte ind på kontoen.

”Det vil give lidt flere posteringer på din konto, men jeg vurderer ikke, at det vil koste meget ekstra tid for hverken frisører eller os som revisorer,” uddyber Kent Olesen.

Hvad kræver det?

For at få de nye løsninger skal din virksomhed skal have en smartphone , og være tilmeldt Swipp/Mobilepay. Når kunden betaler, går pengene direkte ind på din virksomheds konto. Hver kunde kan swippe op til 10.000 kr. om dagen, mens Mobilepay beløbet er 3000 kr. pr. dag.

Der er ikke et loft på, hvor meget du som erhvervsdrivende kan modtage.

Hvis det lyder som en løsning, du gerne vil undersøge nærmere, så vil vi anbefale dig at tage en snak med din FrisørRevisor om det. Der skal sikkert oprettes en knap eller kode på kasseapparatet, så betalingen bliver registreret korrekt, og det er sandsynligvis noget, du kan få hjælp til af den, der leverer kasseløsningen.

”Men tag en snak med din revisor, når I skal tale om årsafslutning og bilag alligevel, så vi sikrer, at salonen kommer rigtigt fra start med mobilbetaling,” siger Kent Olesen.

I tvivl om noget?

Så kontakt din lokale FrisørRevisor, som gerne hjælper dig med den mobile betaling.

NB. Dette indlæg kan indeholde takster og info om regler, der er blevet ændret siden udgivelsen. Kontakt din FrisørRevisor, så du er sikker på, at du altid får den mest opdaterede viden.