Det er snart tid til at lægge næste års budget, og for mange er det en kilde til gråt hår og lange aftener med dårlig samvittighed. Men det behøver faktisk slet ikke at være så svært. Læs med her og få gode råd til dine budgetter.

Her i oktober og november skal du til at udarbejde næste års budget for din virksomhed. Du ved det sikkert godt, men måske går du og tænker, at det da ikke kan være SÅ vigtigt.

Men jo – dit budget er vigtigt. Selvom vi ikke kan spå om fremtiden, så kan vi se meget af den i dine budgetter. Et budget kan hjælpe dig med at fastslå, om din salon udvikler sig som forventet, og du kommer ”helt ud i spidserne” af dine indtægter og omkostninger.

Så opfordringen fra FrisørRevisor er, at du skal sørge for at få udarbejdet et årligt budget, så du har styr på din økonomi.  

”Som minimum skal du lave budgetopfølgning hvert kvartal, men hvis dit bogholderi er opdateret, så gør det meget gerne månedsvis. Ved at foretage budgetopfølgning, kan du se, om du overholder dit budget og dermed når dine mål for salonen,” forklarer Karin Astrup.

Få det hele med

Og hvordan udarbejder du så et budget? Her er der en række ting, du skal tænke på.

”Du skal blandt andet vurdere din lønudgift sammenholdt med din omsætning. Max 45 procent af din omsætning må gå til løn, hvis der skal være en fornuftig indtjening. Så find ud af, hvem du har ansat, hvad de får i løn, og sæt det ind per måned i dit budget,” siger Karin Astrup, FrisørRevisor og partner i Dansk Revision Odense.

Derudover skal du holde øje med dine generelle udgifter – det vil sige udgifter som Hairtools, administration, telefonabonnement og husleje. Skriv alt, hvad du kender af udgifter ned i den måned, som de normalt betales.

Når det kommer til din husleje, så er det en gylden regel, at din husleje maximalt må udgøre 8 til 10 procent af din omsætning – overskrider din husleje det, bør du overveje, om lejemålet er for dyrt, og du måske hellere skal finde et andet sted.

Karin Astrup forklarer også, at du skal huske at kigge på ting som dine markedsføringsudgifter. Har du et markedsføringsbudget? Hvor meget vil du bruge på markedsføring? Har du aftalt produktkampagner med dine leverandører – hvis ja, i hvilke måneder? Og har du tænkt over, hvordan du bedst rammer dine kunder? Resultatet af disse beslutninger skal med i dit budget som eksempelvis forventet større produktsalg i februar og september måned på grund af kampagner.

Og så skal du huske en sidste ting: Nemlig hvad du lever af. Svaret er OMSÆTNING = kunder i salonen.

”Se, hvordan omsætningen fordeler sig på året og per måned i sidste regnskabsår og brug den fordeling, når du indtaster din omsætning i budgettet. Det samme gælder for vareforbrug. Du kan sikkert forvente nogenlunde det samme vareforbrug i det nye år, som blev realiseret i dit seneste årsregnskab.”

Et eksempel kunne være:

Omsætning kr. 50.000 – vareforbrug 10% = vareforbrug = kr. 5.000

 

Budgetopfølgning  

Men det er desværre ikke nok ”bare” at udarbejde et årligt budget, lægge det ned i skuffen og så aldrig kigge på det igen. Lige som dine kunders hår har brug for flere klipninger og farvninger om året, har dit budget brug for opfølgninger i løbet af året.  Du skal altså kigge på det og se, om de faktiske tal stemmer overens med det, du har budgetteret. Gør de ikke det, skal der evt. skrues op for markedsføringen, eller også skal der skrues ned for nogle af de andre udgifter, så du fortsat driver en sund forretning.

”Som minimum skal du lave budgetopfølgning hvert kvartal, men hvis dit bogholderi er opdateret, så gør det meget gerne månedsvis. Ved at foretage budgetopfølgning, kan du se, om du overholder dit budget og dermed når dine mål for salonen,” forklarer Karin Astrup.

Og husk, at det er en rigtig god ide at sparre med din revisor og bank om budgettet. Hvis du skal foretage nye investeringer i 2017, kan din revisor også hjælpe dig med at lægge det ind i budgettet – og vurdere om du overhovedet har likviditet til en investering.

På Virk kan du finde en budgetskabelon, som kan være en hjælp i arbejdet med dit budget.

https://startvaekst.virk.dk/opstart/oekonomi/likviditetsbudgettet